Group Picture Oncology Event

بوهرنجر إنجلهايم تنقل خبراتها العالمية في طب الأورام إلى المنطقة من خلال توفير علاج مبتكر لمرضى سرطان الرئة غير صغير الخلايا في الشرق الأوسط ,,

في إطار التزامها باكتشاف وتطوير خيارات علاجية رائدة لداء السرطان، نظّمت شركة بوهرنجر إنجلهايم الرائدة في صناعة الأدوية جلسة تثقيفية في دبي بعنوان ” طب الأورام في بوهرنجر إنجلهايم ” حيث أطلقت مجالاً علاجياً جديداً في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا .

وعقد الخبراء في هذا المجال جلسة لمناقشة مرض سرطان الرئة وأشكاله المتعددة مشيرين إلى التحديات التي لم يتمّ التصدي لها حتى الآن فيما يتعلق بعلاج سرطان الرئة غير صغير الخلايا (NSCLC)، وشددوا أيضاً على أهمية فحوصات EGFR (مستقبلات عامل النمو الخلية) والعلاجات المستهدفة .

وعرضت بوهرنجر إنجلهايم علاجها الجديد لسرطان الرئة غير صغير الخلايا إيجابي الطفرة EGFRوالذي يستهدف الخلايا السرطانية ويعدّ أقل ضرراً بالخلايا السليمة . 

وأظهرت تجارب الدراستين Lux Lung3 و Lux Lung 6 قدرة العلاج على زيادة إجمالي معدلات البقاء على قيد الحياة (ولاسيما في المرضى الذين يعانون من ” حذف أكسون19 ” وتأخير تطوّر الورم لدى المريض وتحسين الأعراض المتصلة بسرطان الرئة .

على المستوى العالمي، يعدّ سرطان الرئة أكثر أنواع السرطان شيوعاً في العالم .

وفي منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، تشهد حالات الإصابة بسرطان الرئة ارتفاعاً مستمراً حيث يتمّ تشخيص أكثر من 16,000 حالة جديدة تبلغ نسبة المرضى الذكور منها 79,9 % ونسبة الإناث 20,3 % في دول الجامعة العربية .

وتشير البيانات المتوافرة حول العبء الذي يشكّله السرطان على بلدان العالم العربي إلى ارتفاع معدلات الإصابة نظراً لعوامل كثيرة مثل التقدم في السن، واتباع النمط الحديث في المعيشة، واستمرار النمو السكاني بالارتفاع، ما يشير إلى أن مشكلة السرطان ستستمر في المستقبل .

ورغم التقدم الذي تمّ إحرازه في التوعية بالمرض وكيفية علاجه، إلا أن المعدل النسبي للبقاء على قيد الحياة في المنطقة هو 5 أعوام لا يزيد عن 8 % .

وخلال الجلسة التوعوية التي نظمتها بوهرنجر إنجلهايم، أكّد الأطباء على أن سرطان الرئة ليس مرضاً واحداً فحسب بل يمكن تصنيفه ضمن مجموعتين فرعيتين هما : سرطان الرئة غير صغير الخلايا (NSCLC) وسرطان الرئة صغير الخلايا (SCLC) .

ويعدّ سرطان الرئة غير صغير الخلايا النوع الأكثر شيوعاً على مستوى العالم حيث يشكّل ما نسبته 85 % من إجمالي حالات سرطان الرئة ويمكن تقسيمه إلى ثلاثة أنواع إضافية

 كما ناقش الخبراء أيضاً التحديات التي يمثلها علاج سرطان الرئة غير صغير الخلايا حيث لم يعد يتمّ إحراز أي تقدم يذكر في الطرق الكيماوية لمعالجة المراحل المتقدمة من المرض .

وبالتالي، شرح الخبراء أهمية إجراء فحوصات EGFR (مستقبلات عامل نمو الخلية) والفوائد التي تعود بها العلاجات المستهدفة وهي طريقة انتقائية في العلاج قادرة على استهداف خلايا جزيئية محددة أو التعامل مع مجموعات فرعية معينة من الطفرات .

وفي هذا الإطار، قال الدكتور أنديرز ميليمغارد، الاستشاري في وحدة أورام الصدر بمستشفى جامعة هيرليف في كوبنهاغن بالدنمارك : ” تعدّ العلاجات المستهدفة في غاية الأهمية لعلاج بعض المجموعات الفرعية من سرطان الرئة غير صغير الخلايا ولاسيما العلاجات التي تستهدف طفرات EGFR .

وبالمقارنة مع العلاج الكيماوي، تحدِث العلاجات المستهدفة أثراً علاجياً مباشراً على الخلية السرطانية، وبالتالي فهي أقل ضرراً على الخلايا السليمة .

ولتحديد أفضل طريقة لعلاج المريض، ننصح بإجراء فحوصات EGFR لتكوين فهم أفضل للطفرات التي تحدث ضمن الخلية ” .

واضاف الدكتور عبدالرحمن جازيه, طبيب استشاري ورئيس قسم الأورام، مدينة الملك عبدالعزيز الطبية،الرياض – المملكةالعربيةالسعودية, ” رغم أن معدلات الإصابة بسرطان الرئة وحالات الوفاة بسبب هذا المرض أقل في العالم العربي بالمقارنة مع أوروبا والولايات المتحدة، إلا أن الأرقام في المنطقة تشهد حالياً تصاعداً مستمراً . وهناك نقص في التوعية حول المرض، وبالتالي، نأمل أن نتمكّن بمساعدة بوهرنجر إنجلهايم، من التصدي لهذه المشكلة ونشر الوعي والثقافة حول سرطان الرئة في المنطقة .

ومن بين التحديات الأخرى التي نواجهها في المنطقة عدم وجود برامج للإقلاع عن التدخين، وعدم توافر برامج لفحوصات سرطان الرئة، وغياب الدراسات الجزيئية، وعدم وجود تصوير مقطعي بوزيتروني (PET)، وعدم وجود علاجات مستهدفة ” .

من جانبه، قال الدكتور شريف خطّاب، رئيس قسم ادويه علاج الأورام في بوهرنجر إنجلهايم الشرق الأوسط وتركيا وأفريقيا : ” نحن متحمسون للكشف عن هذا المجال الجديد لعلاج الأورام الذي تطلقه بوهرنجر إنجلهايم في منطقة الشرق الأوسط والذي يركز بصورة رئيسية حالياً على سرطان الرئة”، وأضاف : ” إن إطلاق مجال علاج الأورام  من برهرنجر إنجلهايم يؤكّد على التزامها طويل الأمد في تزويد علاجات متقدمة للسرطان من خلال اكتشاف وتطوير خيارات علاجية مبتكرة تهدف إلى تحسين حياة المرضى وعائلاتهم ” .

تتألف مجموعة مستقبلات ErbB من أربعة أنزيمات متصلة ببعضها تدعى ” تيروسين كيناز ” وهي : EGFR (ErbB1) و HER2 (ErbB2) و ErbB3 و ErbB4 وهي تسهم بشكل كبير في نمو وانقسام خلايا الكثير الأورام السرطانية . ويعمل العلاج الذي اكتشفته بوهرنجر إنجلهايم على الحجب التام لهذه الإشارات وتوفير منع مستدام وانتقائي وتام لمجموعة مستقبلات ErbB وبالتالي تقنين إنتشار الخلايا السرطانية .

واستناداً إلى البيانات المتحصلة من تجارب الدراستين الهامتين LUX-Lung 3  و Lux Lung 6 وتجارب المرحلة الثانية والثالثة لمرضى سرطان الرئة غير صغير الخلايا ممن بلغوا مراحل متقدمة من المرض، فقد سمح هذا العلاج لمرضى سرطان الرئة غير صغير الخلايا الذين يعانون من أورام تتضمن أشهر نوعين من طفرات EGFR أن يعيشوا بشكل جيد لمدة 13.6 شهراً دون تطوّر الورم  بالمقارنة مع فترة تبلغ 6,9 أشهر دون تطوّر المرضباستخدام العلاج الكيماوي .

ويعتبر حذف اكسون 19(Del19) أشهر نوع من طفرات EGFR  حيث يشكّل نسبة 50 % من طفرات EGFR . بالنسبة للمرضى الذين يتميّز الورم لديهم بطفرة من النوع del19، فإن العلاج أسهم في إطالة معدل البقاء على قيد الحياة بمقدار 12,2 شهراً بالمقارنة مع العلاج الكيماوي في تجربة الدراسة LUX-Lung 3، و13 شهراً بالمقارنة مع العلاج الكيماوي في تجربة الدراسة LUX-Lung 6 .

وبالمقابل، شعر المرضى بأنهم أفضل حالاً ولديهم سيطرة أكبر ولمسوا تحسّناً في الأعراض الشائعة المتصلة بسرطان الرئة مما أسهم في تحسين جودة حياة المرضى ومكنّهم من مواصلة حياتهم بصورة طبيعية قدر الإمكان.

من جانبها، قالت غدير كونا، مندوبة جمعية ملائكة الرحمة لدعم مرضى السرطان، وهي إحدى المجموعات المتخصصة في الدفاع عن المرضى المصابين بالأورام السرطانية : ” باعتبارنا جمعية تهدف إلى تقديم الدعم والتثقيف والتوعية حول مرض السرطان بدولة الإمارات، فإننا نتفهم المضاعفات والإحباطات والتحديات التي تواجه المرضى يومياً سواءً في حياتهم الشخصية أم المهني ولاسيما أثناء فترة العلاج .

ونحن مسرورون لجهود بوهرنجر إنجلهايم في نشر التوعية حول السرطان وأنواعه المختلفة بالإضافة إلى المساعدة في تثقيف المرضى وعائلاتهم حول الخيارات العلاجية المتاحة .

وهذا بدوره سيساعدهم على التعامل مع مرضهم بصورة أفضل خلال فترة العلاج .

بالإضافة إلى ذلك، فإن تكوين فهم أفضل حول المرض يتيح لعائلات المرضى وأفراد المجتمع تقديم دعم أفضل للمرضى أثناء مكافحته .

ونحن نتطلع قدماً إلى العمل مع بوهرنجر إنجلهايم وفريق الخبراء لديهم من أجل المساعدة على تحسين نوعية حياة المرضى ” .

ومع إطلاق هذا المجال العلاجي الجديد لمرضى الأورام في بلدان منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، ستواصل بوهرنجر إنجلهايم تركيز أبحاثها على تلبية الاحتياجات التي لم يتمّ تلبيتها حتى الآن وتطوير علاجات مستهدفة تلبي متطلبات مرضى السرطان في المنطقة .

Group Picture Oncology Event

 

 As part of its commitment to discovering and developingpioneering treatment options for cancer, Boehringer Ingelheim, a leading pharmaceutical company, organizedan educational session in Dubai entitled, Oncology from Boehringer Ingelheim, where it launched the new therapeutic area and introduced the oncology franchise in the Middle East and North Africa (MENA)region

Experts in the field took this opportunity to discuss lung cancer disease and its various forms and highlighted the unmet challenges of Non-small cell Lung Cancer (NSCLC) treatment

The importance of EGFR testing and targeted therapies was also stressed

Boehringer Ingelheim presented its new treatment for EGFR mutation positive non-small cell lung cancer, which targets the cancer cells and is less harmful to normal cells ;The Lux Lung 3 and Lux Lung 6 trials showed that the treatment increases the overall survival (especially in patients with exon 19 del), delays the tumor progression for the patients,and improves lung cancer related symptoms

Globally, lung cancer is the most common cancer in the world. In the MENA region, the number of lung cancer incidences is on the rise, with over 16,000 newly diagnosed cases of which 79.9% were males and 20.3% were females

The available data on cancer burden in the Arab world indicate that incidence rates are increasing due to many factors such as aging, westernization of life style and continued population growth, demonstrating evidence that the cancer problem will continue in the future. Even with all the advances in understanding the disease and how to treat it, the 5-year relative survival rate in the region is only 8%

During Boehringer Ingelheim’s educational session, the doctors emphasized that lung cancer is not only one disease and can be categorized in two subtypes : NSCLC and small cell lung cancer (SCLC)

NSCLC is the most common form worldwide with approximately 85%6,7 and can be further divided into three types

The experts also discussed the challenges of the treatment for NSCLC, since chemotherapy for an advanced level of this disease has reached a plateau

Therefore, they explained the importance of epidermal growth factor receptor (EGFR) testing and the benefits of targeted therapies, selective therapy able to act on specific molecular structures or according to the mutation subtype

Dr. Anders Mellemgaard, Consultant in Unit of Thoracic Oncology, HerlevUniversity Hospital in Copenhagen, Denmarkstated, “Targeted therapies are essential in the treatment of distinct subtypes of NSCLC, specifically those targeted at EGFR mutations

In comparison to chemotherapy, targeted therapies, deliver their therapeutic effect directly to the cancer cell and therefore, are potentially less harmful to normal cells. In order to be able to determine the best form of treatment for the patients, we recommend using EGFR testing to better understand the mutations within the cell

“Although lung cancer incidence rates and mortalities are lower in the Arab world in comparison to those in Europe or the USA, the numbers in the region are currently on the rise

There is a lack of awareness about the disease, and therefore, with the help of Boehringer Ingelheim, we hope to address this issue and educate the region about lung cancer

Other challenges in the region include the absence of a smoking cessation program, no available lung cancer screening programs, and lack of molecular studies, PET scans, and lack of targeted therapy,“ added Dr. Abdul-Rahman Jazieh, Chairman and Consultant of Department of Oncology, King Abdulaziz Medical City, Riyadh, Saudi Arabia

“We are excited to be introducing the new Boehringer Ingelheim therapeutic area for oncology in the MENA region, currently focusing on lung cancer” explainedDr.Sherif Khattab, Head of Oncology, Boehringer Ingelheim META.Khattab continued, “This new franchise establishment demonstrates Boehringer Ingelheim’s long-term commitment to providing advanced cancer therapies by discovering and developing innovative treatment options with the aim of bettering the lives of the patients and their families

The ErbB Family of receptors consists of four related enzymes called tyrosine kinases : EGFR (ErbB1), HER2 (ErbB2), ErbB3 and ErbB4 , which greatly contribute to the growth and division of cells in many cancers 

The treatment by Boehringer Ingelheim irreversibly blocks these signals and aims to provide a sustained, selective and complete ErbB Family Blockade and therefore stopping the spread of the cancer cells
Based on data from the pivotal LUX-Lung 3 and Lux Lung 6 trialssr and other Phase II and III trials in advanced non-small cell lung cancer patient population, this treatment allowed NSCLC patients with tumours harbouring the two most common EGFR mutations to live for well over a year without tumour progression (progression-free survival PFS of 13.6 months) versus just over half a year (PFS of 6.9 months) with the chemotherapy10Del19 is the most common type of EGFR mutation and accounts for 50% of all EGFR mutations

For patients with the del19 mutation, the treatment prolonged median overall survival by 12.2 months versus chemotherapy in the LUX-Lung 3 trial, and 13.0 months versus chemotherapy in the LUX-Lung 6 trial

In turn, patients experienced better and longer control and improvement of the most common lung cancer-related symptoms, resulting in a better quality of life for the patients, in order for them to continue leading their lives as normally as possible

” As a cancer support, education, and awareness consultant group in the UAE, we understand the complications, frustrations, and challenges that the patients feel on a daily basis whether in their personal or professional lives, especially during their treatment

We are pleased to see that Boehringer Ingelheim is spreading awareness about cancer and its various types, as well as helping educate the patients and their families about the treatment options available

This will allow them to manage their disease in a better way during and after the treatment.In addition, having a better understanding of the disease will allow the families and community members to better support the patients while battling this disease

We look forward to working with Boehringer Ingelheim and their team of experts in order to help improve the quality of life of our patients,” explained Ghadeer Kunna, a representative from Angels of Mercy, a Patient Advocacy Group specialized in Oncology
With the launch of the new oncology therapeutic area in the MENAregion, Boehringer Ingelheim will continue to focus its research in areas of unmet medical need and develop targeted therapies that will address the requirements of cancer patients in those countries



لا توجد تعليقات

اضف تعليقك