لطالما كان لرولز-رويس موتور كارز مساهمات هامة في أسطورة الموسيقى المعاصرة منذ نشوء موسيقى الروك أند رول. اليوم، وبعد أكثر من نصف قرن، لا تزال قصة الحب هذه تربط رولز-رويس بالساحة الموسيقية لاسيّما وأنّ رولز-رويس كانت الخيار المفضّل لعدد من أشهر الفنانين العالميين للتعبير عن نجاحهم بأروع شكل من الأشكال. ومن هنا، يسرّ رولز-رويس موتور كارز الإعلان عن وصول سيارة رايث “المستوحاة من الموسيقى” إلى السعودية عبر مؤسسة محمّد يوسف ناغي للسيارات، الوكيل الحصري لرولز-رويس موتور كارز في المملكة.
منذ إطلاق رايث عام 2013، بات بإمكان العملاء طلب سيارتهم مجهّزة بالنظام الصوتي Bespoke Audio المصمّم تحت الطلب، وهو النظام الصوتي ذات التصميم الأكثر شمولية في تاريخ السيارات. وعلى غرار كلّ عنصر في سيارة رولز-رويس، فإنّ نظام الصوت يجمع في تركيبته ما بين أفخر المكوّنات وبراعة أفضل الخبراء في هذا المجال. اليوم، ومع رايث “المستوحاة من الموسيقى”، وُضِعت هذه الخصائص والمواد القيّمة المستخدمة في النظام الصوتي Bespoke Audio في الصدارة ليشكّل “عنوان الموسيقى الأكثر تميّزا” ويوفّر تجربة سمعية لا منازع لها.
وعلّق في هذا الإطار تورستن مولر أوتفوس، الرئيس التنفيذي لرولز-رويس موتور كارز، قائلاً: “رايث “المستوحاة من الموسيقى” سيارة تلقى إعجاب الأشخاص الذين يتطلّعون إلى اقتناء سيارة من رولز-رويس لما تتميّز به من فرادة وإبداع. فمظهرها المميّز الخالي من التكلّف يكمّل جودة النظام الصوتي الفائق، حيث يشكّل استخدام النحاس بشكل عصري بيئة حاضنة لنظام الصوت الأكثر شمولية الممكن إيجاده في الأسواق اليوم.”
تمّ تنفيذ النظام الصوتي بشكل كامل على أيدي فريق من أفضل مهندسي الصوت في قطاع السيارات في العالم. وقد شهدت فترة تطوير هذا النظام الذي استغرق العامين تعاوناً وثيقاً بين فريق مهندسي الصوت والمصمّمين الداخليين في رولز-رويس حرصاً على أن تتلاءم عناصر النظام الصوتي بشكل ممتاز مع التصميم الداخلي للمقصورة. وبالفعل، كانت مهمّة تحقيق التجربة السمعية الأروع مهمّة غاية في الأهمية حيث كان على المصممين الداخليين استشارة رئيس قسم الهندسة الصوتية قبل إجراء أيّ تعديل.
وإنّ جودة الصوت الفائقة والنطاق الديناميكي هو نتيجة نظام قنوات من 18 قناة بقوة 1300 واط يضمّ مكبّري صوت قويين بجودة باس، و7 مجهارات عالية التردد و7 مكبّرات صوت متوسّطة النطاق. إلى ذلك، يؤدّي مكبرّا صوت “ذات تأثيرات خاصة” مركّبان يدوياً في السيارة دوراً أساسياً في توجيه الصوت إلى المستمع على مستوى الأذنين حرصاً على أن تشبه تجربة الصوت ما تكون عليه تجربة الاستماع في حال البث المباشر. وتعمل مكبّرات الصوت على مراقبة الضجيج الداخلي والخارجي وتعديل الصوت والنغمة بشكل آلي حرصاً على ألا يسلب أيّ عنصر خارجي جمال تجربة الاستمتاع بالموسيقى من المستمع.
تكمّل رايث “المستوحاة من الموسيقى” ثلاثية مجموعة السيارات “المستوحاة من”. أولى سيارات المجموعة كانت رايث “المستوحاة من الأفلام” التي تحتفي بالعلاقة الطويلة التي تربط رولز-رويس بالشاشة الفضية بينما تسمح رايث “المستوحاة من الموضة” للعملاء بالتوصية على تحفة حقيقية من الهوت كوتور في عالم السيارات وهي مستوحاة من المواد والأفكار السائدة في عالم الموضة الراقية.
رولز-رويس: سنوات “الروك أند رول”:
في يناير 1961، دخل إلفيس بريسلي إلى وكالة رولز-رويس في بيفرلي هيلز حيث، وبسعادة قصوى نتيجة لنجاحه الفني وصفقة رابحة للتمثيل مدّتها خمس سنوات، طلب سيارة رولز-رويس فانتوم V، والتي كانت السيارة الوحيدة في العالم التي كانت لتليق بشخصه كملك الروك أند رول. ومنذ ذلك اليوم، باتت رولز-رويس الخيار المفضّل لنخبة الفنانين الناشئين الذين يلمع نجمهم على الساحة الفنية الموسيقية.
عددٌ كبيرٌ من تلك السيارات حقّق منزلة له في إرث صناعة السيارات والفولكلور الموسيقي. جون لينون على سبيل المثال، اشترى سيارة فانتوم V عام 1965. وخلال مدّة ملكيته، طلب إضافة عدد من التعديلات واللمسات المميّزة إلى سيارته بما في ذلك جهاز تلفزيون، وبرّاداً قابلاً للنقل وأوّل نوافذ معتمة على الإطلاق في إنكلترا. وكان لينون مغرماً بالراحة التي يتميّز بها داخل أرقى سيارة يمكن اقتناؤها في العالم، وقد طلب تحويل المقعد الخلفي إلى سرير مزدوج.
مع ذلك، كان التصميم الخارجي لسيارته الأكثر إبهاراً وجعل سيارته بين الأكثر شهرة من سيارات رولز-رويس. ولم يقبل لينون الاكتفاء باللون الأسود Valentines Black لسيارته بل طلب من فنّان هولندي إعادة طلاء سيارته برسم حالم مصمّم ليعكس الزينة التي نجدها على العربات التي تحمل بيوتاً متنقّلة المزركشة. أمّا النتيجة فلم تلقَ صدًى عالمياً إيجابياً، حيث يعيد لينون إخبار الحكاية ذاتها حين تبعته سيدة تصيح: “كيف تتجرّأ على فعل ذلك بسيارة رولز-رويس!”
وثمّة حكاية استثنائية من قصّة الحبّ التي تجمع عالم الموسيقى برولز-رويس تحوّلت من الفولكلور إلى الذل. تتعلّق هذه الحكاية بعازف الطبل في فرقة The Who، كيث مون، الذي كان يحتفل بعيد ميلاده الواحد والعشرين في فندق هوليداي إن في فلنت ميشيغان. وتقول الحكاية إنّ السيد مون انتهى به الأمر بسيارته رولز-رويس في حوض السباحة، وثمّة حكايتان للموضوع.
تقول الحكاية الأولى أنّ لعلّ ما حصل هو نتيجة لقلّة في التركيز كما لعدم قيام السيد مون بتشغيل أمان المكابح اليدوية الخاصّة بسيارته رولز-رويس. ولسوء الحظ، ركن سيارته على منحدر يؤدّي إلى حوض سباحة غير مكتمل البناء، فتزحلقت السيارة بأناقة تامّة قبل أن ينتهي بها الأمر في قعر حوض السباحة الفارغ من المياه.
أمّا الحكاية الثانية فأقرب إلى طابع السيد مون وتقول إنّه قام بشراء سيارة أمريكية جديدة وحاول أن يسدد ثمنها على حساب الفرقة، غير أنّه ما كان منهم إلا رفض طلبه، وقد عبّر عن عدم إعجابه بالموضوع من خلال ركن السيارة في بحيرة موضوعة للزينة قبل الإتّصال بالوكيل للقدوم لأخذها، وهو أمر لم يكن ليفعله بسيارته رولز-رويس المحببة إلى قلبه.
Rolls-Royce Motor Cars has contributed to the myth and legend of the contemporary music scene since the birth of Rock & Roll. Over half a century later, this long-standing love affair lives on, with some of the world’s most celebrated artists choosing the marque as the ultimate affirmation of their success. In this spirit, Rolls-Royce Motor Cars is delighted to announce the arrival of the Wraith ‘Inspired by Music’ in KSA through Mohamed Yousuf Naghi Motors, the sole authorised dealer of Rolls-Royce Motor Cars in the Kingdom
Since the launch of Wraith in 2013, customers have been able to commission their Rolls-Royce Wraith with Bespoke Audio; the most exhaustively designed sound system in automotive history. Like every element of a Rolls-Royce motor car, its construction blends the finest components with the skill of the most eminent experts in their field. Now, with Wraith ‘Inspired by Music’, these characteristics, and the precious materials used in the Bespoke Audio system, are brought very much to the fore, creating ‘the most exclusive music venue’ that delivers an unrivalled aural experience
“Wraith ‘Inspired by Music’ appeals to those looking to Rolls-Royce for unique and creative motor cars. Its effortlessly cool appearance complements the superior Bespoke Audio system; the contemporary use of copper creates an atmospheric setting for the most encompassing music system on the market,” commented Torsten Müller Ötvös, Chief Executive Officer, Rolls-Royce Motor Cars
A Lyrical Copper exterior paint finish, presented with a blend of brushed and polished textures elegantly hints at the use of copper in only the very best audio systems. On opening the car’s coach-doors attention is drawn to re-imagined speaker grilles, here presented in copper theme, and engraved with the words ‘Bespoke Audio’. The door panniers and floor mats have been crafted from finely-woven leather to add an additional depth of tactility to the car’s interior cabin. Copper-coloured door inserts, which start at the front of the cabin before tapering at the rear, have been included in the design to emphasise Wraith’s characteristic internal curves
A book matched copper finish features for the first time on Wraith’s fascia, boldly extending the car’s theme. The same copper tone extends to Wraith’s signature seat bullets
The fastidious detail that went into the development of the car’s sound-system is employed in every facet of the construction of the car. For example, the chaplets on the clock have been designed and meticulously crafted with a combination of warming copper and silver, whilst the radial lines of the outer bezel playfully emulate the look and feel of vinyl records
The Bespoke Audio system was created from scratch by a team of the world’s very best automotive audio engineers. The two-year development process saw the team work closely with Rolls-Royce interior designers to ensure the system was perfectly tuned to the interior of the cabin. Indeed, this pursuit of aural perfection was deemed so important the interior designers had to consult with the Chief Audio Engineer before making any changes
The extraordinary clarity of sound and dynamic range is delivered via a 1300W, 18 channel system comprising two highly powerful bass speakers, seven tweeters and seven mid range speakers. Two ‘exciter’ speakers hand-fitted in the car’s headlining play a vital role in bringing the sound to the listener at ear-level; ensuring the output perfectly imitates the way music is experienced in a live setting. Microphones constantly monitor ambient and exterior noises and will adjust volume and tone settings automatically to ensure no external agent detracts from the user’s listening pleasure
Wraith ‘Inspired by Music’ completes a trilogy of striking and distinctive Bespoke Collections. The first, Wraith ‘Inspired by Film’ celebrates Rolls-Royce’s long association with the silver screen whilst, Wraith ‘Inspired by Fashion’ allows customers to commission a true piece of automotive haute couture inspired by the materials and motifs of cutting-edge high fashion
Rolls-Royce: the ‘Rock & Roll’ years
In January 1961, Elvis Presley walked into the Beverley Hills Rolls-Royce dealership. Flush with the success of his music career and a five-year movie deal, he ordered a Rolls-Royce Phantom V; the only motor car in the world that could possibly befit his status as the ‘King of Rock & Roll’. From that day on, a Rolls-Royce motor car became the conveyance of choice for the music scene’s burgeoning elite
Many of these cars have taken their place in automotive and music folklore. John Lennon, for example, acquired a Phantom V in 1965. During his ownership he commissioned a number of cutting-edge additions for the time including; a television, portable refrigerator, record player and the first blacked-out windows to appear on a car in England. He was so enamoured with the interior comfort of the finest riding car in the world, he is reported to have converted the rear bench-seat into a double bed
However, it is his car’s exterior that ensures its place in the pantheon of famous Rolls-Royces. Not satisfied with the Phantom’s stately Valentines Black finish, he commissioned a Dutch art collective to re-paint the car in a psychedelic motif designed to mirror the decorations on fairground caravans. The result was not met with universal acclaim, with Lennon often recounting the tale of a woman who chased the car, shouting, “You swine! You swine! How dare you do that to a Rolls-Royce”
One particular story resulting from the music world’s love affair with Rolls-Royce has segued from folklore to infamy. It concerns The Who drummer, Keith Moon and the night of his 21st birthday at the Holiday Inn in Flint Michigan. Legend goes that a somewhat high spirited Mr Moon drove his Rolls-Royce into the hotel’s swimming pool. This is categorically untrue and is probably an overblown conflation of two stories
The first, involves a regrettable yet entirely understandable lapse of concentration, with Mr Moon failing to fully secure his Rolls-Royce’s handbrake. Unfortunately he had parked on a slope leading to a half-constructed swimming pool. The car made a characteristically graceful descent down the hill before coming to rest at the bottom of the unfilled pool
The second is a little closer to the legend. On purchasing a new American car he tried to charge it to the band’s account, naturally they refused to indulge his request. Mr Moon expressed his displeasure by parking the car in an ornamental pond before telephoning the dealer to take it away. Not something he would ever have done to his beloved Rolls-Royce